SUNSCREEN or MOISTURIZER (What Goes on First??)

9:42:00 AM

Assalamualaikum...

Hay gorgeous...
Today I wanna shared about SUNSCREEN AND MOISTURIZER.
As you know, they both is a must.
one as a shield of your skin from the sun that could be a damage for your skin, and the other one as a caring thing for your skin.
So many people (as I'm) wonder, about "what goes on first???"
Sunscreen first or moisturizer should go first?

I hope this post can help you all...
Well, I usually apply moisturizer first instead a sunscreen.
My opinion :
"My moisturizer should go first, to take care my dry skin, so the formula will absorb well. Sunscreen as a shield to covering my skin (and moisturizer) from the damage."

But, sometimes I found moisturizer products, that should be apply after a skincare.
How about it???

I do a research...

Sunscreen goes on after moisturizer and other skin treatments but before makeup. If you don't wear any makeup, sunscreen should be the last thing you put on your skin. Ideally, you should wait 20-30 minutes after the last product you put on your face (or until they are all soaked into your skin) before applying sunscreen to make sure the other products don't interfere with your sunscreen's ability to form a protective layer on your skin.

Some people argue that sunscreen works best on bare skin (that way it can bond with the skin and offer better protection), but that’s not very necessary in my opinion. When sunscreen is the outermost layer, it forms a nice shield against UV rays. Whatever you do, do not mix sunscreen with your moisturizer or foundation because that could ruin the effectiveness of the sunscreen's formulation.

 Sunscreen di aplikasikan setelah pelembab dan produk perawatan lainnya tetapi sebelum makeup. Apabila kamu tidak memakai makeup, sunscreen harus menjadi hal terakhir yang kamu gunakan pada kulitmu. Idealnya, kamu harus menunggu antara 20-30 menit setelah produk perawatan terakhir yang kamu gunakan (atau sampai produk tersebut meresap ke kulitmu) sebelum menggunakan sunscreen untuk memastikan produk perawatan kamu tidak mengganggu kemampuan sunscreen dalam membentuk perlindungan pada kulit kamu.
Beberapa orang berpendapat bahwa sunscreen bekerja dengan baik pada kulit yang belum memakai produk perawatan (cara tersebut dapat mengikat kulit dan memberikan perlindungan lebih baik), tapi itu tidak penting menurut saya. Ketika sunscreen berada pada lapisan terluar, lapisan tersebut membentuk perisai yang baik terhadap sinar UV. Jadi apapun yang kamu lakukan, jangan mencampur sunscreen dengan pelembab atau foundation, karena bisa merusak ke-efektifan dari formula sunscreen itu sendiri.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
From BEAUTIFULWITHBRAINS.COM

Chemical sunscreens need to get into contact with the skin to be effective

According to Dr. Neal Schultz, a board-certified dermatologist who practices in Manhattan, chemical sunscreens should be applied before you put on your moisturizer. That’s because active chemical sunscreen ingredients need time (20 to 30 minutes which is the time you should wait before going outside after application) to bind to the skin so the chemical reaction that activates them can occur. By applying your moisturizer first, you’re interfering with this chemical reaction as the sunscreen won’t be able to interact with the skin the way it should. What about reapplying sunscreen during the day, when you already have your moisturizer on? Well, by the time you need to put on your sunscreen again, most of your moisturizer will have already worn off, and won’t therefore interfere with it much.

What about physical sunscreens?

Physical blockers are products that contain Titanium Dioxide and Zinc Oxide. These two ingredients work differently from chemical sunscreen agents as they don’t need to be activated through a chemical reaction with the skin. Think of them as a shield for your skin. When the sun rays hit them, this shield simply bounces them off and away from the skin, thus protecting it from sun damage. For this reason, physical blockers can be applied both before or after moisturizer.
However, even in this case, some experts think it’s best to apply them on clean, bare skin before using any other skincare products. That’s because some of the ingredients in our moisturizing creams can interfere with the sunscreen and make them less effective. For example, your moisturizer could contain ingredients that could dilute your sunscreen, reducing the protection it offers, or make it harder to spread evenly so that some parts of your skin may be left unprotected.

What about sunscreens that have both chemical and physical sunscreen agents?

Again, there is not a definite answer on this, but considering that chemical sunscreens need to be in contact with the skin to work and physical blockers are better applied before moisturizer too (although you could still put them on afterwards if you wanted as long as you’re careful with application), I think it makes sense to apply this type of sunscreens first too.

Chemical Sunscreen (Sunscreen Inorganic) perlu kontak langsung dengan kulit agar efektif
 Menurut Dr. Neal Schultz dermatologis yang berpraktek di Manhattan, sunscreen kimia harus diterapkan sebelum Anda memakai pelembab Anda. Itu karena bahan aktif sunscren kimia perlu waktu (20 sampai 30 menit sebelum pergi ke luar setelah aplikasi) untuk mengikat kulit sehingga reaksi kimia yang mengaktifkannya dapat terjadi.
Dengan menggunakan pelembab Anda terlebih dahulu, Anda mengganggu reaksi kimia ini sebagai sunscreen tidak akan dapat berinteraksi dengan kulit dengan cara yang seharusnya. Bagaimana dengan mengoleskan sunscreen di siang hari, ketika Anda sudah menggunakan pelembab Anda? Nah, pada saat Anda harus menggunakan sunscreena Anda lagi, sebagian besar pelembab Anda sudah memudar, dan tidak akan mengganggu.


 Bagaimana dengan Physical Sunscreen (Sunscreen organik)?
Sunscreen ini adalah produk yang mengandung Titanium Dioxide dan Zinc Oxide. Kedua bahan kerja yang berbeda dari sunscreen kimia karena mereka tidak perlu diaktifkan melalui reaksi kimia dengan kulit. Menganggap mereka sebagai perisai untuk kulit Anda. Ketika sinar matahari memukul mereka, perisai ini hanya memantulkan sinar dan menjauh dari kulit, sehingga melindungi dari kerusakan akibat sinar matahari. Untuk alasan ini, sunscreen dapat diterapkan baik sebelum atau setelah pelembab.
Namun, bahkan dalam kasus ini, beberapa ahli berpendapat, yang terbaik adalah menggunakannya pada kulit yang bersih sebelum menggunakan produk perawatan kulit lainnya. Itu karena beberapa bahan dalam krim pelembab dapat mengganggu sunscreen dan membuat mereka kurang efektif. Misalnya, pelembab Anda bisa mengandung bahan-bahan yang bisa melemahkan sunscreen, mengurangi perlindungan, atau membuat lebih sulit untuk merata sehingga beberapa bagian dari kulit Anda dapat dibiarkan tanpa perlindungan.


 Bagaimana dengan Sunscreen yang memiliki kedua bahan chemical dan physical?
Sekali lagi, tidak ada jawaban yang pasti tentang hal ini, tapi mengingat bahwa sunscreen kimia harus kontak dengan kulit untuk bekerja dan sunscreen organik lebih baik diterapkan sebelum pelembab juga (meskipun Anda masih bisa menempatkan mereka pada setelah itu jika Anda ingin, selama Anda berhati-hati dengan peng-aplikasiannya), saya pikir itu masuk akal untuk menerapkan sunscreen tipe ini di awal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 From HEALTH.HOWSTUFFWORKS.COM
Some dermatologists insist that sunscreens should always be closest to your skin, which promotes absorption and ensures a uniform layer. But others recommend applying sunscreen last so that the water in moisturizers doesn't dilute its effectivenes.
Yet other sources suggest that it depends whether the sunscreen is a chemical formulation, which reduces ultraviolet radiation penetration, or a physical blocker, which uses titanium dioxide or zinc oxide to deflect harmful rays. They generally recommend applying chemical sunscreens first to maximize absorption; physical sunblocks, meanwhile, can go under or over moisturizer.
According to dermatologist Doris Day, the order doesn't matter as much as thorough, adequate application. "Just make sure you get both," she says. Day recommends a dime-sized amount of each product, noting that most people don't use enough of either. "Make sure you cover your ears and the area in front of your ears, which we often tend to miss."

 Beberapa dermatologis bersikeras bahwa Sunscreen harus selalu dekat dengan kulit Anda, yang meningkatkan penyerapan dan memastikan lapisan merata. Tetapi yang lain merekomendasikan mengaplikasikan sunscreen terakhir sehingga air dari pelembab tidak  melemahkan efektivitas kedua nya.
Namun sumber lain menyatakan bahwa itu tergantung apakah sunscreen tersebut adalah formulasi kimia, yang mengurangi penetrasi radiasi ultraviolet, atau Sunscreen organik, yang menggunakan titanium dioxide atau zinc oxide untuk membelokkan sinar berbahaya. Mereka umumnya merekomendasikan menerapkan Sunscreen kimia pertama untuk memaksimalkan penyerapan; sunscreen organik bisa digunakan di bawah atau di atas pelembab.
Menurut dermatolog Doris Day, order tidak masalah sebanyak menyeluruh, aplikasi yang memadai. "Pastikan Anda mendapatkan keduanya," katanya. Hari merekomendasikan penggunaan produk sebesar koin untuk masing-masing produk,kebanyakan orang tidak menggunakannya dengan cukup baik"Pastikan Anda menutup telinga dan daerah di depan telinga Anda, yang sering kita lupakan."

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chemical Sunscreen: Should absorb to your skin, because it stop UV rays penetration onto the skin.
Physical sunscreen: Is a shield to avoid UV rays.

Chemical Sunscreen: Harus menyerap pada kulit, karena bahan ini menghentikan penyerapan sinar UV pada kulit.
Physical Sunscreen: Bahan ini beraksi sebagai perisai untuk menolak sinar UV. 

Soooo...
After the research, I've check my sunscreen ingredients.
Since I used ETUDE HOUSE SUNPRISE SUPER AQUA and the Ingredients is:
And I tought that my sunscreen are Chemical Sunblock (DIMETHICONE, ETHYLHEXYL METHOXYCINNAMATE, ETHYLHEXYL SALICYLATE, BUTYL METHOXYDIBENZOYLMETHANE is a chemical filters)
Wanna know about yours, check HERE
 so it should go first before moisturizer???
According to my research it says "YES".
But... deep inside my heart (my heart not my brain :p), I confuse...

Sooo, let me think about it :p
But, since my moisturizer said it should be apply after skincare, sooooo...
(to much 'sooooooo' I thought)
Sooooo.....

Okay, I'll apply my sunscreen before the moisturizer goes on...

It just up to you guys, because so many opinion outside.
 Its confusing, since I'm not a beauty expert, not a dermatologist.
If you using medication products, it should go first applied to a clean, washed face before your moisturizer or sunscreen.

  The best is, you should have them both, for me sunscreen is a must.
I never run out a sunscreen, if my moisturizer finished, but I don't have a stock of it, I just apply my sunscreen.

I hope you all can give me some opinion, some enlightenment.
 I hope it helps, well even though its confusing.

Note: Jangan lupa pakai selalu sunscreen dan pelembab, meskipun tidak keluar rumah yaaa
Thanks for reading,
X.O.X.O

You Might Also Like

5 comment

  1. Dee,salam kenal yaaa :)
    klo selama ini sih aku pake mosturizer dulu baru sunscreen
    soalnya aku kepikirannya kulit dikasih pelembab dulu,baru abis gitu dikasih buat pelindung sinar matahari,hehehee..

    aku follow kamu Dee,mampir ya ke aku ^^

    www.amandaanandita.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hay manda, thanks udah mampir... ^^
      Sama sih aku juga gitu, pelembab dulu baru sunscreen.
      Tapi setelah research, ternyata jenis sunscreen bada-beda yaa, pengaplikasiannya juga beda karena fungsi dan kandungannya beda, jadi bingung malah...

      Tapi itu semua kembali ke diri masing-masing yaa, mau yang mana dulu :D
      Karena emang gak ada 'patokan resminya' heheeee

      Delete
  2. Hi, aku pernah juga nih mengalami kontroversi hati antara moisturizer atau sunscreen mana yang duluan di apply haha.
    aku coba seminggu apply sunscreen duluan, ternyata malah bikin break out :/

    soooo, i just go back to my regular routine. moisturizer first, sunscreen after. nice sharing this with you :)

    xoxo
    beauty-redemption.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. aku selalu pakai pelembab duluan, baru pakai sunscreen nya. soalnya kalau pakai sunscreen duluan rasanya kulit jadi lebih greasy karena texture suncreen biasanya lebih oily

    btw, thanks for sharing ya :

    ReplyDelete
  4. aku masih belum nemuin sunscreen yang cocok. tiap pake ke lapangan malah jadi tambah gosong. kira2 napa ya ini?

    ReplyDelete

the GORGEOUS